Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

220 w PPP

Redaktor admin on 7 Wrzesień, 2010 dostępny w Komunikaty. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Praktyka PPP pozytywnie weryfikuje teorię. Już ponad 220 przedsięwzięć obecnie przygotowywanych w Polsce może zostać zrealizowanych  w ramach formuły partnerstwa publiczno – prywatnego. To niewątpliwie sukces ubiegłorocznej ustawy z „Pakietu Szejnfelda”, która poprzez wyeliminowanie zbędnych obciążeń administracyjnych oraz likwidację biurokratycznych ograniczeń tchnęła „nowe życie” w tę formę współpracy między podmiotami publicznymi i prywatnymi.

Według dostępnych danych, już w samym 2009 roku, a więc pierwszym roku obowiązywania nowej ustawy, podmioty publiczne zgłosiły 41 projekty do realizacji w formule partnerstwa publiczno – prywatnego. Ostatecznie zaakceptowano 34 projekty, co powinno zostać uznane za dobry wynik, zwarzywszy na fakt, że nowe rozwiązania wymagają czasu, aby przełożyć się na konkretne działania w praktyce. Twórca nowej ustawy, były wiceminister gospodarki, poseł Adam Szejnfeld od samego początku był pełen optymizmu wobec potencjału samorządów w wykorzystywaniu nowych instrumentów. – Wiedziałem, że przygotowaliśmy bardzo dobrą i potrzebną ustawę. Byłem jednak przekonany, że potrzebny będzie długi czas, aby administracja publiczna, a szczególnie samorządowcy, przekonali się do nowych możliwości. Cieszę się, że już w pierwszym roku obowiązywania ustawy mieliśmy dziesiątki projektów PPP. Były to bardzo ciekawe przedsięwzięcia z różnych dziedzin. Z biegiem czasu wierzę, że będzie ich coraz więcej. Bieżący rok, 2010, też nie jest najlepszym dla podejmowania takich inicjatyw. Mam na myśli wybory samorządowe. Mimo to zgłoszono kolejne kilkadziesiąt projektów. Jestem przekonany, że po wyborach, od przyszłego roku,  zacznie się większy ruch w tego rodzaju przedsięwzięciach. Władze centralne jednak oraz organizacje pozarządowe powinny z większym natężeniem i determinacją promować nową formułę i wspierać realizację zadań przy jej wykorzystaniu. Potrzebne jest dodatkowe ppp, tj. promocja, promocja, promocja – komentuje poseł Adam Szejnfeld.

Słowa te znalazły odzwierciedlenie w praktyce. Samorządy od samego początku funkcjonowania nowych przepisów o PPP stały się głównym „beneficjentem” tych rozwiązań. Oczywiście na wymierne rezultaty realizowanych, a tym bardziej dopiero planowanych przedsięwzięć, będzie trzeba  poczekać, gdyż są one bardzo czasochłonne. Samo jednak duże zainteresowanie PPP jest już satysfakcjonujące – uważa Adam Szejnfeld.

Rok bieżący, rok 2010 pod względem ilości zgłoszonych przedsięwzięć PPP, powinien być jeszcze bardziej korzystny, niż rok 2009. Jak wynika z danych prezentowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz Tenders European Daily, tylko w pierwszym półroczu 2010 polskie samorządy zgłosiły już kolejne 38 projekty w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego.

Obecnie w Polsce łącznie przygotowywanych jest już ponad 220 przedsięwzięć, do których realizacji rozważana jest formuła PPP lub jej odmiana w postaci koncesji na roboty budowlane lub usługi. Najbardziej aktywne w tym zakresie są: Mazowsze, Wielkopolska i Śląsk. Natomiast, jeżeli chodzi o ośrodki miejskie zainteresowane formułą PPP to szczególną aktywnością wykazują się: Poznań, Warszawa i Kraków. Z kolei jeśli chodzi o sektory gospodarki, które w Polsce cieszą się największym zainteresowaniem w kontekście wykorzystania PPP i koncesji to przede wszystkim są to: infrastruktura sportowo-rekreacyjna, szeroko rozumiana infrastruktura związana z transportem (drogi, autostrady, parkingi) oraz ochrona zdrowia i rewitalizacja.

Mimo tak znacznego zainteresowania ideą partnerstwa publiczno – prywatnego, konieczne są inicjatywy promujące PPP. Kampanię informacyjną na ten temat prowadzi Ministerstwo Gospodarki. Pod auspicjami resortu organizowane są konferencje, seminaria, a także warsztaty skupiające się na tej tematyce. Także nie do przecenienia jest rola organizacji pozarządowej, jaką jest Centrum Promocji Partnerstwa Publiczno – Prywatnego, które upowszechnia tę formę współpracy. Konieczne są jednak kolejne inicjatywy w tym względzie oraz działania nie tylko upowszechniające ale także wspierające PPP. Potrzebny jest także „przykład z góry”, np. inicjatywa PPP podjęta bezpośrednio przez rząd – uważa poseł Adam Szejnfeld, który swego czasu zaproponował, aby w formule PPP wybudować siedzibę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Zamiast płacić miliony czynszu najmu, można by stworzyć dla tej bardzo ważnej instytucji siedzibę z prawdziwego zdarzenia bez angażowania wielkich środków publicznych – mówi poseł Adam Szejnfeld.

****

W załączeniu prezentujemy raport Centrum PPP dotyczący bieżącego poziomu realizacji przedsięwzięć partnerstwa publiczno – prywatnego w Polsce. Więcej informacji na temat PPP można znaleźć również na stronach internetowych www.mg.gov.pl oraz www.centrum-ppp.pl, www.szejnfeld.pl.

Krzysztof Andrzejczak

asystent posła Adama Szejnfelda

www.szejnfeld.pl

Projekty PPP w Polsce

1 Komentarz do “220 w PPP”

  1. Krzysztof mówi:

    Wspieram Premiera Donalda Tuska i PO całym sercem, bo to jest najlepsza opcja dla nas Polaków, ale dzisiaj byłem na grzybach pierwszy raz od wielu lat i jestem bardzo podekscytowany – grzybów mnóstwo ,a minęliśmy się z zającem o dwa metry, z jelonkiem o osiem metrów ,a o innych przygodach nie wspomnę.Polecam!

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)