Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Jednogłośnie wybrano Szejnfelda

Redaktor admin on 10 Wrzesień, 2011 dostępny w Komunikaty. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

„Poseł Adam Szejnfeld wyprzedził rywali o trzy długości”, można przeczytać w artykule pt. „Adam Szejnfeld zawstydził kolegów” na pierwszej stronie i „Biznes wybrał Szejnfelda” na czwartej stronie „Pulsu Biznesu” z 9-11 września 2011 r. Ranking powstał na podstawie pytania: „Który poseł najbardziej sprzyjał przedsiębiorczości”, z którym gazeta Puls Biznesu zwróciła się do instytucji eksperckich i największych organizacji biznesowych takich jak np. Krajowa Izba Gospodarcza, Business Centre Club, Pracodawcy RP, PKPP Lewiatan, Związek Rzemiosła Polskiego, czy Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR) prof. Leszka Balcerowicza. Wszystkie powyższe organizacje wskazały posła Adama Szejnfelda na 1 miejscu.

Poseł Adam Szejnfeld jest autorem wielkiego pakietu ustaw (nazwanego „Pakietem Szejnfelda”) liczącego prawie 40 ustaw zmieniających aż 200 innych ustaw i ponad 1000 przepisów. Na co dzień słyszymy z ust opozycji wyłącznie krytykę, że nic nie robimy, nie mamy żadnych osiągnięć. Tymczasem ludzie skupieni w organizacjach najbardziej zainteresowanych wynikami pracy posłów wystawiają tak dobrą ocenę! To daje mi satysfakcję, że moja praca ma  sens, daje bowiem pozytywne efekty. I jeszcze jedno. Mam czternastoletnie doświadczenie w zakresie poselskiego naprawiania prawa. Pamiętam z czasów poprzednich rządów kompletny brak akceptacji dla moich wysiłków i walki z biurokracją. Teraz klimat jest zdecydowanie inny, przyjazny tej walce, choć biurokracja, która okopała się  mocno, nadal broni się zębami i pazurami – mówił komentując wyniki rankingu „PB” poseł Szejnfeld.

System nakazów, zakazów i kar, administracyjna reglamentacja działalności gospodarczej, restrykcyjne regulacje państwa skutecznie niszczyły zaufanie obywateli do władzy. Własne państwo wydawało się wrogie i groźne. Nieprzyjazne przepisy i procedury odstraszały, zwłaszcza młodych ludzi, między innymi od podejmowania ryzyka działalności gospodarczej na własny rachunek. Tak zwana posada, najlepiej państwowa, stała się w tych okolicznościach celem większości osób, które w innej sytuacji mogłyby z powodzeniem organizować nowe miejsca pracy dla siebie i dla swoich pracowników tworząc własne, małe przedsiębiorstwa. Dlatego w mijającej kadencji skupiłem swoją aktywność na usuwaniu z polskiego systemu prawa przepisów szkodliwych, a zarazem ustanawianiu norm ułatwiających życie ludziom w Polsce. Tak powstał „Pakiet na rzecz przedsiębiorczości”, zbiór prawie 40 ustaw, które zmieniły ponad 1000 złych przepisów prawa w Polsce. Moim celem było i jest nadal budowanie państwa, które ma zaufania do własnych obywateli, państwa przyjaznego. Wiem, że daleko nam jeszcze do spełnienia tego marzenia, ale ostatnie lata na pewno pozwoliły zbliżyć się do tego ideału – dodał poseł Szejnfeld.

****

„Pakiet Szejnfelda” został prawie całkowicie uchwalony, co jest rzadkim sukcesem. Spośród projektów „Pakietu ” nie uchwalono do tej pory jedynie trzech projektów:

  • Ustawy o systemie promocji polskiej gospodarki – celem było stworzenie systemowych rozwiązań w zakresie promocji gospodarczej polski i wspierania aktywności biznesowej polskich przedsiębiorców za granicą.
  • Ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy – celem było stworzenie odrębnych przepisów prawa pracy dla mikroprzedsiębiorców.
  • Ustawy o inwestycjach celu publicznego – dotyczyła ułatwień w realizacji inwestycji liniowych (linie energetyczne, ropociągi, gazociągi, linie telekomunikacyjne, wodociągi, itd.)

PONIŻEJ PODAJEMY

NAJWAŻNIEJSZE ROZWIĄZANIA, JAKIE WPROWADZIŁ „PAKIET SZEJNFELDA” ORAZ PRZEPISY, NAD KTÓRYCH UCHWALENIEM PRACOWAŁ POSEŁ ADAM SZEJNFELD

(wszystkie one zostały już uchwalone i weszły w życie)

  • Domniemanie uczciwości – wprowadzono zasadę, że natychmiastową wykonalność decyzji (nakładanie i ściąganie kar finansowych) można nadać dopiero wtedy, gdy decyzja jest ostateczna lub orzeczenie sądu jest prawomocne. Rozwiązanie dotyczy ponad 25 milionów podatników w Polsce, w tym wszystkich przedsiębiorców.
  • Zamiana kultury zaświadczeń na kulturę oświadczeń – zamiast urzędowych zaświadczeń od 1 lipca br. można składać osobiste oświadczenia. Zasada obejmie ok. 5. milionów osób i ok. 1. miliona przedsiębiorców rocznie.
  • Radykalnie ograniczono zakres i zasady kontroli przedsiębiorców. Wprowadzono m.in.:
  • Wprowadzono zakaz żądania przez urzędy dokumentów, które organ sam może pozyskać z własnych urzędowych rejestrów i baz danych lub z innych urzędów.
  • Wprowadzono prawo składania w urzędach nie tylko oryginalnych dokumentów, ale też kopii i to bez obowiązku potwierdzania ich za zgodność z oryginałami.
  • Wprowadzono nakaz przyjmowania przez administrację publiczną wniosków i podań niekompletnych (do tej pory wnioski takie były odrzucane).
  • Wprowadzono zasadę „zgłoś i działaj” – (art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) – umożliwiono faktyczne rozpoczynanie działalności gospodarczej już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji, bez czekania na formalne zarejestrowanie firmy.
  • „Zero Okienka” - Wprowadzono, jako rozwiązanie przejściowe, instytucję „jednego okienka”, a docelowo weszło w życie (obowiązuje od 1 lipca 2011r.) nowa instytucja „Zero okienka”. O tego dnia wszystkie czynności rejestracyjne i dotyczące zmian w rejestrach, łącznie z rejestracją obowiązku ubezpieczeniowego ZUS oraz podatkowego PIT, mogą być dokonywane zdalnie poprzez Internet, a więc bez wizyt w urzędach. Rejestrację firm i zmiany w rejestrach dodatkowo będzie można dokonać od 1 stycznia 2012 roku także w zakresie VAT.
  • PPK – Wprowadzono PPK, czyli Pojedynczy Punkt Kontaktowy dla usługodawców polskich i zagranicznych, w którym można drogą elektroniczną załatwiać wszystkie sprawy związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności usługowej w Polsce i za granicą.
  • Dereglamentacja – Ograniczono biurokrację związaną z reglamentacją administracyjną działalności gospodarczej – ograniczono ilość i zmniejszono biurokratyczne obowiązki dotyczące zezwoleń, pozwoleń, licencji, itp…
  • Interpretacje indywidualna prawa – Wprowadzono rozszerzoną wiążącą, indywidualną interpretację prawa, także na wszystkie pozostałe obowiązki publiczno-prawne, a nie tylko podatkowe. Przedsiębiorca może zapytać jak ma spełnić swój obowiązek, a odpowiedź wiąże administrację publiczną oraz instytucje kontrolne.
  • Interpretacja ogólna prawa podatkowego – uchwalono nowe zasady w myśl których każdy może wystąpić do Ministra Finansów o wydanie interpretacji prawa podatkowego, jeśli uzna, że brak jest jednolitości interpretacji w danej sprawie.
  • „Milcząca zgoda organu” – ustanowiono w określonych sprawach dorozumianą zgodę administracji publicznej (np. przy wiążącej interpretacji prawa termin wynosi 30 dni).
  • Ułatwienia w zakładaniu spółek – obniżono wymagany kapitał zakładowy w spółkach z o.o. z 50 tys. zł do 5 tys. zł a w spółkach akcyjnych z 500 tys. zł do 100 tys. zł.
  • Zniesienie zakazów i nakazów – np. zniesiono obowiązek przekształcania spółki cywilnej w spółkę prawa handlowego po przekroczeniu określonego progu dochodów.
  • Łatwe przekształcenia firm - Rozszerzono zakres możliwości przekształcania firm przy zachowaniu wszelkich ich przywilejów, praw i obowiązków (cesja generalna), które przysługiwały uprzednio przedsiębiorcy przekształconemu, tj.:
  • REGON – Zniesiono wymóg posiadania przez przedsiębiorców numeru indentyfikacyjnego REGON.
  • Leasing konsumencki – Wprowadzono przepisy ustanawiające leasing konsumencki (otwiera rynek wart ok. 4 miliardów zł).
  • SSE – Rozszerzono zakres i czas trwania specjalnych stref ekonomicznych w Polsce.
  • Innowacyjność – Rozszerzono zakres działania instrumentów wspierania działalności innowacyjnej.
  • Praktyki absolwenckie – Ustanowiono prawo prowadzenia przez pracodawców praktyk absolwenckich znosząc biurokratyczne obowiązki w tym zakresie.
  • Izby Gospodarcze – Rozszerzono prawa działalności izb gospodarczych, m.in. poprzez wprowadzenie osobowości prawnej dla oddziałów izb gospodarczych, co ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej przez izby.
  • Równe prawa administracji i obywateli – Wyrównano obowiązki administracji z obowiązkami obywateli, w tym przedsiębiorców w zakresie przedawnienia zaległości w zakresie ubezpieczeń społecznych. Skrócono okres przedawnienia z 10 lat do 5 lat i wyrównano z prawami ZUS i KRUS.
  • Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) – uchwalono nową ustawę o PPP, dzięki czemu pierwszy raz w historii ruszyły w Polsce inwestycje realizowane w formule PPP. M.in. zlikwidowano biurokratyczne i finansowe ograniczenia w zawieraniu umów PPP oraz zniesiono obowiązek sporządzania skomplikowanych i kosztownych analiz.
  • „Upadłość konsumencka” – wprowadzono możliwość ogłoszenia upadłości nie tylko przez przedsiębiorcę, ale też i przez obywatela (konsumenta), jeśli upadły świadomie i celowo nie przyczynił się do swojego nadmiernego zadłużenia.
  • Zawieszanie działalności – Wprowadzono prawo zawieszania działalności gospodarczej – umożliwienie zawieszenia działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 2 lat. Wprowadzono też możliwość zawieszania działalności gospodarczej w jednej z firm i prawo prowadzenia jej nadal w innych rodzajach swojej działalności.
  • „Euro przed euro” – Zniesiono walutowość prawa dewizowego – wprowadzono prawo rozliczania się w innej walucie niż złoty, co ogranicza ryzyko kursowe oraz zmniejsza koszty biurokratyczne i finansowe prowadzenia działalności gospodarczej.
  • Prosta księgowość – Uproszczono księgowość dla małych firm – m.in. podniesiono limit przychodów, od którego przedsiębiorcy są zobowiązani przechodzić na pełną księgowość swoich firm – z równowartości 800 tys. euro do 1,2 mln euro.
  • Mniej obowiązków – Zniesiono obowiązek dla mikroprzedsiębiorców rozliczania się z fiskusem za pośrednictwem banku, co eliminuje konieczność prowadzenia dwóch odrębnych rachunków bankowych i zmniejsza koszty rozliczeń małych firm.
  • Obniżka kosztów – Zlikwidowano zupełnie opłaty za wpisy do rejestrów, a inne zmniejszono, np. zlikwidowano zupełnie opłatę za rejestrację firmy w ewidencji działalności gospodarczej oraz za zmiany w tej ewidencji, obniżono jednocześnie koszty sądowe wpisu do KRS z 1.000 zł do 500 zł oraz koszty związane z dokonaniem zmiany we wpisie z 400 zł na 250 zł. Zlikwidowano też wiele innych opłat administracyjnych i kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej lub zmniejszono ich wysokość (np. wydawanie zaświadczeń).
  • Wydłużenie okresu rozliczeniowego wykorzystania urlopów wypoczynkowych – okres przesunięto z końca marca na koniec września, poprzez co zmniejszy się biurokrację związaną z realizacją tego obowiązku, a przede wszystkim zmniejszy się koszty związane z wypłatą ekwiwalentów pieniężnych za niewykorzystany urlop. Zmiana korzystna jest również dla samych pracowników.
  • Ograniczenie obowiązków sprawozdawczych firm – zmieniono m.in. obowiązek składania zaświadczeń RUMA z raz w miesiącu na obowiazek przedkładania go raz na rok.
  • Akcyza na węgiel i koks – zniesiono z dniem 1 stycznia 2012 roku akcyzę na węgiel i koks, poprzez co zmniejszy się koszty działalności energetyki likwidując impuls inflacyjnych i wzrost kosztów produkcji.
  • „Odpowiedzialność urzędnicza” – wprowadzono specustawę ustanawiająca odpowiedzialność funkcjonariuszy publicznych – odpowiedzialność osobistą i majątkową urzędników za działania lub zaniechanie działania niezgodne z prawem.
  • Transparentność administracji publicznej (metryczka administracyjna) – wprowadzono obowiązek zakładania w urzędach dla każdej sprawy metryczki administracyjnej, w której będą odnotowywane dane osób, które zajmowały się daną sprawą administracyjną z zaznaczeniem, w jakim zakresie oraz w jakim okresie toczenia się sprawy administracyjnej dana osobą ją prowadziła.
  • „Areszty wydobywcze” – zmieniono przepisy tak, aby zdecydowanie ograniczyć możliwości stosowania przedłużających się aresztowań, wzmocniono jednocześnie prawną pozycję osób tymczasowo aresztowanych, zwłaszcza przedsiębiorców.
  • Depenalizacja – zmniejszono wymiar obecnie obowiązujących kar dla przedsiębiorców oraz dla firm (podmiotów zbiorowych), np. zmniejszono górny pułap kary z 20 mln zł do 5 mln zł oraz wartość procentową kary z 10% przychodów do 3 % przychodów firmy, wprowadzono także prawo kasacji dla firm, czego do tej pory nie było. Zmieniono także słynny art. 585 Kodeksu spółek handlowych, likwidując ściganie z urzędu.
  • Zakaz nielegalnego handlu – wprowadzono przepisy, które mają ograniczyć zakazane praktyki handlu w miejscach do tego niewyznaczonych, poprzez co obecnie naruszane są powszechnie zasady uczciwej konkurencji na rynku w branży handlowej.
  • Sądownictwo arbitrażowe – dokonano zmian w Kodeksie Postępowania Cywilnego, które mają na celu usprawnienie i przyspieszenie przebiegu postępowania arbitrażowego.
  • „Elektroniczny notariusz” - umożliwiono przyjmowanie przez notariusza na przechowanie dokumentów elektronicznych, dzięki czemu umożliwiono depozyt elektroniczny.
  • „Elektroniczny komornik” – wprowadzono elektronizację pracy komorników.
  • Elektroniczne paragony – zmieniono zasady przechowywania paragonów fiskalnych.
    • obowiązek zawiadomienia o kontroli, z co najmniej 7 dniowy wyprzedzeniem,
    • obowiązek powiadomienia o prawach i obowiązkach kontrolowanego,
    • prawo wniesienia skutecznego sprzeciwu wstrzymującego kontrolę,
    • przepadek dowodów zebranych ze złamaniem prawa,
    • zakaz przeprowadzania jednocześnie więcej niż jednej kontroli,
    • skrócenie maksymalnego czasu trwania kontroli i uzależnienie tego czasu od wielkości firmy.
    • Wprowadzono prawo przekształcania firm osób fizycznych w spółki prawa handlowego.
    • Wprowadzono prawo dobrowolnego przekształcania spółdzielni w spółki prawa handlowego.

WYMIERNE SKUTKI ZMIAN LEGISLACYJNYCH

Jako przykład wymiernych efektów prac wspomnianych można przytoczyć m.in. to, iż sama tylko nowa instytucja „domniemania uczciwości” podatników (wprowadzona ustawą Ordynacja podatkowa) pozostawiła w kieszeniach obywateli w ciągu pierwszego roku działania ok. 1,5 miliarda zł, a Partnerstwo Publiczno-Prywatne do tej pory stało się podstawą do podjęcia w całej Polsce realizacji ok. 220 inwestycji wartych ok. 1,2 miliarda zł.  Wprowadzony leasing konsumencki tworzy nowy rynek szacowany na wartość 4 mld zł, natomiast ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, tzw. ustawa deregulacyjna I, wprowadza oszczędności dla obywateli szacowane na 10 mld zł. Ustawa deregulacyjna II wprowadza kolejne oszczędności, tym razem dla przedsiębiorców w wysokości ok. 3 mld zł.

Marta Łasak

asystentka posła Adama Szejnfelda

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)