Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Pakiet Szejnfelda – kolejna ustawa

Redaktor admin on 15 Lipiec, 2010 dostępny w Komunikaty. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Jeszcze w ubiegłym roku, ówczesny wiceminister gospodarki, poseł Adam Szejnfeld zgłosił do uzgodnień międzyresortowych i przedstawił Komitetowi Stałemu Rady Ministrów kolejny projektu ustaw z zakresu „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości”. Był to projekt ustawy Prawo probiercze. „Pakiet”, który w zasadzie zawiera ustawy odnoszące się do przedsiębiorczości i działalności gospodarczej w sposób generalny, jak na przykład ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, porusza jednak także i wąskie zakresy działalności, jak na przykład działalność gospodarcza w zakresie branży jubilerskiej. Ustawa przyjęta przez Rząd na posiedzeniu w dniu 13-go lipca br. trafi teraz do laski marszałkowskiej.

Zmniejszenie biurokracji w branży złotniczo-jubilerskiej, podniesienie jej konkurencyjności, a także zwiększenie bezpieczeństwa obrotu wyrobami jubilerskimi dla dobra konsumentów – to najważniejsze cele projektu ustawy Prawo probiercze, która jest elementem „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości”. Nowe prawo zmniejsza obciążenia administracyjne dla przedsiębiorców. Zapewni to podwyższenie progów masy srebra z 5 do 8 g, wymagających obowiązkowego cechowania. Planowane jest też wyłączenie z obowiązku cechowania półfabrykatów z metali szlachetnych, stosowanych w stomatologii. Zaproponowano również korzystniejsze zasady obliczania masy wyrobu, który ma być poddany cechowaniu Wprowadzono możliwość tworzenia punktów probierczych u przedsiębiorców wprowadzających wyrób do obrotu. Będą one powstawać na mocy decyzji administracyjnej wydawanej przez prezesa Głównego Urzędu Miar (GUM). To rozwiązanie przyczyni się do szybszego badania i cechowania wyrobów, bez konieczności ich przewożenia do urzędów probierczych, a co za tym idzie ponoszenia kosztów transportu, ubezpieczania i pozostawienia na jakiś czas w urzędzie (zamrożenie kapitału). Zaproponowano możliwość realizowania zadań administracji probierczej na podstawie partnerstwa publiczno-prywatnego. Zastosowanie tej formuły oznacza podział zadań i ryzyka między organ administracji probierczej a partnera prywatnego. Z zachowaniem tej zasady będzie można np. wykonywać czynności związane z badaniem i cechowaniem wyrobów z metali szlachetnych oraz dokonywać ich ekspertyz. Projekt rozszerza także katalog prób dla wyrobów z metali szlachetnych, co umożliwi cechowanie mniej popularnych stopów, w tym o najwyższej zawartości metali szlachetnych. Oznacza to dostosowanie krajowych przepisów do postępu technologicznego i ratyfikowanej przez Polskę Konwencji Wiedeńskiej (o kontroli i cechowaniu wyrobów z metali szlachetnych). Nowe prawo upraszcza funkcjonowanie administracji probierczej i precyzyjnie określa kompetencje między jej organami. Zdecydowano, że będą ją tworzyć: Główny Urząd Miar i okręgowe urzędy probiercze. Zlikwidowane zostaną urzędy obwodowe. Z wejściem tej ustawy w życie przestaną obowiązywać regulacje ustawowe z 3 kwietnia 1993 r.

Rafał Kus

Asystent posła Adama Szejnfelda

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)