Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Strategia Bieńkowskiej

Redaktor admin on 11 Listopad, 2015 dostępny w Komunikaty, Komunikaty prasowe. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Jednolity rynek stwarza szansę nie tylko dla przedsiębiorców i pracowników, daje także konsumentom możliwość większego wyboru towarów i usług o wyższej jakości oraz niższych cenach. Zapewnia też każdemu Europejczykowi swobodę w podróżowaniu, mieszkaniu, pracowaniu i studiowaniu w wybranym przez siebie miejscu. Służy rozwojowi społecznemu i gospodarczemu. Jest to jedno z największych osiągnięć Zjednoczonej Europy. Jednakże nie zawsze możliwości te są w pełni wykorzystywane. O sposobach usprawnienia funkcjonowania wspólnego rynku z Adamem Szejnfeldem oraz innymi europosłami z Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów rozmawiała Elżbieta Bieńkowska Komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP, przedstawiając przygotowaną pod jej kierownictwem nową strategię Jednolitego Rynku Wewnętrznego.

- Chciałbym się przede wszystkim odnieść do kwestii zawodów regulowanych, gdzie napotykamy dużo barier w dostępie w poszczególnych krajach. Pamiętać należy, że są to bariery nie tylko prawne, oraz występują nie tylko na szczeblu krajowym, ale też regionalnym, lokalnym oraz korporacyjnym. Jest to problem niezwykle trudny do pokonania. Obawiam się, że prezentowane podejście ujednolicenia regulacji nie osiągnie zamierzonych rezultatów. Jedynym rozwiązaniem, za którym sam się opowiadam, jest ujednolicenie deregulacji, a nie ujednolicenie regulacji - powiedział eurodeputowany z Wielkopolski.

Odnosząc się do kwestii deregulacji poseł Adam Szejnfeld kontynuuje na poziomie europejskim wcześniejsze swoje działania na rzecz zwiększania dostępu do zawodów regulowanych w Polsce. Poseł Szejnfeld, który jest autorem największego w ostatnich latach pakietu deregulującego polskie prawo administracyjne i gospodarcze „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości” – powszechnie zwanego „Pakietem Szejnfelda”, poruszał w debacie oraz w kuluarach także inne aspekty związane z uwalnianiem energii przedsiębiorców na wspólnym rynku Unii Europejskiej.

W czasie debaty z Panią Komisarz poseł Szejnfeld odniósł się również do skutków społecznych proponowanej strategii, podkreślając, że konkurencja jest nie tylko motorem rozwoju gospodarczego służącego państwom oraz przedsiębiorcom, ale również obywatelom. Podnosi bowiem jakość i obniża ceny, co jest niewątpliwie korzystne dla konsumentów.

Eurodeputowany Adam Szejnfeld, wyraziła również swój pogląd na temat wspierania firm innowacyjnych oraz start-upów poprzez fundusze venture capital. – Musimy pamiętać, iż tego typu fundusze, jeśli mają status publiczny, są mniej efektywne niż fundusze prywatne. Zarządzanie urzędnicze bowiem łączy się najczęściej z dopuszczaniem mniejszego poziomu ryzyka, niż ma to miejsce w funduszach prywatnych. W związku z tym postulowałbym, aby wspomniany w strategii fundusz dla start-upów działał w formie „funduszu funduszów” wspierając fundusze prywatne, a nie w sposób bezpośredni na rzecz konkretnych firm.

***

28 października 2015 roku Komisja Europejska zaprezentowała Strategię Jednolitego Rynku Wewnętrznego, która zakłada następujące działania:

  • Konsumenci: Komisja podejmie działania, dzięki którym konsumenci chcący dokonywać zakupu towarów lub usług w innym państwie członkowskim – czy to w Internecie, czy w fizycznym sklepie – nie będą mieć do czynienia ze znacznymi różnicami pod względem ceny, warunków sprzedaży bądź sposobów dostawy, chyba, że różnice takie można uzasadnić w obiektywny i weryfikowalny sposób.

  • MŚP i nowe firmy: Komisja zamierza uprościć uregulowania dotyczące podatku VAT, obniżyć koszty rejestracji firm, przedstawić wniosek w sprawie niewypłacalności przedsiębiorstw i udostępnić wszystkie informacje dotyczące wymogów regulacyjnych na jednym portalu internetowym. Komisja opracuje też jasne, sprzyjające MŚP przepisy chroniące prawa własności intelektualnej oraz sprawi, aby jednolity patent stał się bardziej atrakcyjny i przystępny cenowo.

  • Nowatorskie usługi: Komisja opracuje europejski program na rzecz konsumpcji społecznościowej, sprawdzając przy okazji czy obowiązujące przepisy są wciąż adekwatne do celów i czy potrzebne są nowe uregulowania prawne w zakresie nowych modeli biznesowych.

  • Pracownicy: Komisja poprawi możliwości transgranicznej mobilności przedsiębiorstw i pracowników. Udoskonali również system uznawania kwalifikacji zawodowych i ułatwi świadczenie transgranicznych usług dla przedsiębiorstw, usług w sektorze budownictwa i innych usług generujących wzrost gospodarczy.

  • Ponadto, w centrum uwagi znajdą się sektor usług oraz zamówienia publiczne, które mają pierwszorzędne znaczenie dla efektywnego wydawania pieniędzy podatników. Komisja wzmocni zasady wzajemnego uznawania dotyczące produktów, aby otworzyć większe możliwości przed firmami dążącymi do rozwoju transgranicznego. Zaostrzy także nadzór nad rynkiem w dziedzinie handlu towarami, aby uniemożliwić wprowadzanie do obrotu produktów niezgodnych z unijnymi przepisami. Zaproponuje również narzędzie wymiany informacji rynkowej, które umożliwi Komisji gromadzenie kompleksowych, rzetelnych i obiektywnych informacji pochodzących od wybranych podmiotów rynkowych

Więcej informacji:

https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2015/EN/1-2015-550-EN-F1-1.PDF

Joanna Jeżyk

Asystentka Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda

Bruksela – Strasburg

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)