Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Szejnfeld w obronie cyfrowych konsumentów

Redaktor admin on 8 Listopad, 2016 dostępny w Komunikaty, Komunikaty prasowe. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

To, co wyprawia się w sieci, to karygodny skandal. Oszukiwani są przede wszystkim starsi ludzie. Osoby nieporadne, nieoznajmione z Internetem, telekomunikacją, systemem zdalnego zakupu towarów i usług, biedni. Mimo to, wszyscy jakby nabrali wody w usta i każdy poszkodowanego odsyła do innej instytucji. Złodzieje kradną, najczęściej biednym, pieniądze a instytucje publiczne oraz organa ścigania w Polsce milczą. Z tym nie można się zgodzić – uważa poseł Adam Szejnfeld.

Usługi premium, czyli usługi telekomunikacyjne o podwyższonej opłacie, umożliwiają użytkownikom sieci komórkowych między innymi dokonanie zakupu gry na telefon, uzyskanie dostępu do elektronicznych wydań prasy, czy też wzięcia udziału w konkursach i loteriach SMS. – Niestety, coraz częściej zdarza się, że usługi te są wykorzystywane przez oszustów do wyłudzenia pieniędzy od nieświadomych zagrożenia posiadaczy telefonów komórkowych, zwłaszcza osób starszych i mniej zorientowanych w technikach mobilnych. To szczególne karygodne! – uważa poseł Adam Szejnfeld, członek Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, który obserwując niemalże bierność w tej sprawie instytucji w Polsce postanowił podjąć w tej sprawie interwencję w Komisji Europejskiej.

- Stosowany proceder wygląda w sposób następujący: w wiadomości SMS premium znajduje się zazwyczaj niewinnie wyglądające, bardzo proste pytanie z prośbą o udzielenie krótkiej odpowiedzi, np. TAK lub NIE. Wysłanie wiadomości zwrotnej z pozytywną odpowiedzią oznacza w praktyce aktywowanie usługi, której całkowity koszt nie był wcześniej znany posiadaczowi telefonu komórkowego, ani nigdy później z nim uzgadniany! W takich przypadkach działania nieuczciwych podmiotów mogą mieć bardzo poważne konsekwencje dla konsumentów – zaznaczył eurodeputowany z Wielkopolski.

Osobami poszkodowanymi przez nieuczciwe podmioty są przede wszystkim osoby mniej zaradne życiowe, często ludzie starsi i niepełnosprawni. Ponadto, zazwyczaj osoby te nie dysponują znaczącymi środkami finansowymi i nie wiedzą, jak się w takiej sytuacji bronić. Dochodzenia swoich roszczeń nie ułatwiają także operatorzy, gdyż nie są oni stroną umowy, która zawarta została między klientem, a podmiotem trzecim – firmą udostępniającą usługi premium. Jedyne co mogą zaproponować to blokadę usługi. To najczęściej jest już spóźnionym efektem działań.

W swojej interwencji do Komisji Europejskiej europoseł Szejnfeld zwrócił uwagę, iż niestety, ten przestępczy proceder zaczyna obejmować ogromną liczbę obywateli UE. – W związku z tym mam do Komisji Europejskiej pytanie, w jaki sposób w ramach budowania Jednolitego Rynku Cyfrowego planuje zabezpieczyć interesy cyfrowych konsumentów Europy przed podobnymi nieuczciwymi praktykami, wręcz przed tego rodzaju przestępczością?!

Joanna Jeżyk

Asystentka Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda

Bruksela – Strasburg

www.szejnfeld.pl

www.kobiecastronazycia.pl

www.facebook.com/PoselSzejnfeld/

https://twitter.com/szejnfeld

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)