Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Wolsztyn – Piękna Helena nadal uwodzi

Redaktor admin on 2 Maj, 2011 dostępny w Komunikaty. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Głosy zachwytu rozlegały się wszędzie w Wolsztynie. Ludzie wzdychali do Pięknej Heleny i bynajmniej tej antycznej, ani licznych innych pięknych kobiet, które odwiedziły dzisiaj to wielkopolskie miast. Chodzi o piękny parowóz z wolsztyńskiej stajni, który mimo, iż to rocznik 1937 i waży ponad 160 ton, to wzbudza zachwyt i mężczyzn i kobiet, i dzieci i ludzi dojrzałych. W dniu 29 kwietnia br. odbyła się w Wolsztynie XVIII Parada Parowozów, jedyna tak duża impreza na świecie. Przy tej okazji PKP Cargo obchodziły 10 lecie istnienia. Ceremonię uwieńczono więc wspaniałym tortem urodzinowym, który oczywiście przedstawiał parowóz (czarny) z wagonami (zielone). Pychota, potwierdzamy. W imprezie wziął udział poseł Adama Szejnfeld.

Program imprezy przewidywał pokazy Strongmenów, konkursy, występy i koncerty, ale oczywiście gwoździem programu była „Parada Parowozów”. Wśród nich można było zobaczyć w akcji nastarszy parowóz OI12-7 z Chabówki – rocznik 1912! produkcji StEG Wiedeń. Ta licząca ponad 100 ton lokomotywa potrafi pędzić z prędkością 90 km/h. Oczywiście daleko jej do Pięknej Heleny, czyli Pm36-2 z Wolsztyna, która zasuwa do dzisiaj z prędkością ponad 130 km/h. Inne lokomotywy parowe to m.in. parowóz 52-8079 z Niemiec, rok produkcji 1943 (80km/h),  parowóz 528177 z Niemiec, rok produkcji 1944 (80km/h), parowóz 18.201 z Niemiec, rok produkcji 1939 (175 km/h), parowóz 477.043 z Czech, rok produkcji 1954 (100 km/h), parowózTy2-953 z Chabówki, rok produkcji 1944 (80 km/h), parowóz 0I49-7 z Wolsztyna, rok produkcji 1951 (100 km/h), czy parowóz Pt47-65 z Wolsztyna, rok produkcji 1949 (110 km/h). I wiele, wiele innych.

Przy okazji Parady można było zwiedzić Parowozownię oraz zapoznać się z jej eksponatami. Parowozownia Wolsztyn jest nadal czynną lokomotywownią, z której codziennie wydawane są parowozy do prowadzenia planowych pociągów pasażerskich na trasach do Poznania i Leszna. Jest to jedyne takie miejsce gdzie można obejrzeć warsztaty, maszyny i urządzenia oraz inne obiekty zaplecza technicznego służące utrzymaniu i naprawie parowozów. Nie jest to skansen ani muzeum specjalnie utworzone dla prezentacji parowozów i ich zaplecza, ale czynna od ponad 100 lat prawdziwa parowozownia. Tylko tutaj codziennie można zobaczyć gorący, buchający parą parowóz.

Krótka charakterystyka parowozowni i skansenu trakcji parowej w Wolsztynie

Lokomotywy czynne: Ok1-359 z roku 1917 – najstarszy w Polsce czynny parowóz prowadzący planowe pociągi, Pm36-2 z 1937 roku (“Piękna Helena”) – najszybszy parowóz PKP z pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie, Ok22-31 pierwszy polski parowóz osobowy z roku 1929, Tr5-65 produkcji niemieckiej z roku 1921, Pt47 – dwa takie parowozy konstrukcji powojennej przeznaczone dla obsługi ruchu pospiesznego oraz parowozy osobowe serii Ol49 obsługują ruch rozkładowych pociągów pasażerskich.

Najciekawsze eksponaty

Ponad 20 różnych eksponatów, w tym parowozy towarowe konstrukcji niemieckiej serii: Ty1, Ty2, Ty3, Ty42, Ty43, Ty5 oraz najcięższy parowóz zbudowany dla PKP Ty51-223 z roku 1957 produkcji zakładów Cegielskiego w Poznaniu. Gamę parowozów uzupełnia dwanaście dwu – i trzyosiowych historycznych wagonów osobowych z lat 1909 – 1930 oraz różnego rodzaju tabor specjalny – pług odśnieżny z 1883 r.,. parowóz bezogniowy z 1912 r. dźwig warsztatowy o napędzie ręcznym z 1913 r.

Infrastruktura

8-stanowiskowa zabytkowa hala postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1908 roku, wieża wodna z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami do nawęglania i żuraw wodny, nadal używane od co najmniej pół wieku maszyny i urządzenia, muzeum – historia węzła i parowozowni Wolsztyn. Ekspozycję uzupełnia zbiór sprzętu ratownictwa technicznego zgromadzonych w wagonie towarowym z 1911 r.

Trasy kolejowe

Z Wolsztyna wychodzi kilka linii kolejowych w 5 różnych kierunkach. Są to trasy do Zbąszynka, Leszna i Poznania oraz linie z ruchem zawieszonych do Konotopu (Nowej Soli) i Kargowej (Sulechowa). Wszystkie z nich przedstawiają wartość historyczną. Można tam podziwiać dawną pruską architekturę małych dworców zachowanych w stanie oryginalnym od 100 lat. Także pozostałe obiekty jak: mosty, wiadukty, semafory, nastawnie to wiekowe kilkudziesięcioletnie urządzenia.

(źródło i więcej informacji: www.parowozowniawolsztyn.pl)

Marta Łasak

Asystentka posła Adama Szejnfelda

 

 

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)