Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Dworzec PKP – wstyd, czy wizytówka miasta?

Redaktor admin on 23 Październik, 2010 dostępny w Komunikaty. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Dworce w Polsce mogą być wizytówką miast, a nie ich wstydem – mówi poseł Adam Szejnfeld. Chcemy, z naszego dworca i przepięknej parowozowni w Pile uczynić obiekty przyjazne Pilanom i osobom odwiedzającym nasze miasto oraz powiat – wtórują mu senator Piotr Głowski oraz starosta Tomasz Bugajski. Poseł Adam Szejnfeld, senator Piotr Głowski, senator Mieczysław Augustyn oraz starosta Tomasz Bugajski kontynuują działania dotyczące planów zagospodarowania budynków i terenów pilskiego dworca PKP.

Poseł Adam Szejnfeld oraz senator Piotr Głowski spotkali się w dniu 21 października w Warszawie z panem Jackiem Prześlugą członkiem Zarządu, Dyrektorem Rewitalizacji Dworców Kolejowych, spółki PKP S.A. Rozmówcy potwierdzili sobie zainteresowanie zagospodarowaniem dworca kolejowego w Pile wraz z okolicznymi terenami. Możliwych „zastosowań” dworców kolejowych we współpracy z samorządami i lokalnymi społecznościami – przedsiębiorcami, instytucjami społecznymi i kulturalnymi, stowarzyszeniami, fundacjami, itp. – jest wiele (…) Gwarantujemy otwartość na każdą inicjatywę, stawiając jeden warunek: musi być realistyczna, podparta choćby elementarnymi założeniami biznesowymi – deklarował na spotkaniu z pilskimi parlamentarzystami dyrektor Prześlugą.

Rozmówcy podkreślali jednocześnie, że w Pile występuje bardzo poważny kłopot z zagospodarowaniem dworca PKP. Ma on bowiem charakter „wyspowy”, co oznacza, że dworzec jest „odcięty” od miasta liniami torów kolejowych. By się do niego dostać, należy pokonać długi, podziemny tunel. Trzeba więc znaleźć sposób na pokonanie tej bariery inwestycyjnej i organizacyjnej. Nie będzie to łatwe, gdyż koszty finansowe potencjalnej inwestycji (np. przeniesienie torów kolejowych) mogą podważać rachunek ekonomiczny wielu projektów. Pilscy parlamentarzyści oraz Dyrektor PKP przeanalizowali na potrzeby Piły możliwe do zastosowania, już wcześniej sprawdzone w innych miastach oraz dopiero planowane, rozwiązania. Można je podzielić na 4 bloki tematyczne:

IV. Związane z potrzebami turystów i podróżnych:

  • Biura miejskiej, powiatowej, subregionalnej informacji turystycznej
  • Biura turystyczne
  • Muzeum, izby tradycji i pamięci
  • Sklepy z pamiątkami regionalnymi
  • Sklepy z lokalnymi wyrobami spożywczymi
  • Galerie obrazów, wystawy
  • Kawiarenki internetowe
  • Miejsce na cykliczne, lokalne kiermasze, giełdy, jarmarki, aukcje
  • Restauracje, kawiarnie, bary
  • Miejsce promocji lokalnych produktów – wystawy, pokazy, sprzedaż
  • Apteka całodobowa, drogerie
  • Księgarnie, antykwariaty
  • Punkt sprzedaży biletów
  • Dworzec zintegrowany – PKS-PKP-postój taxi
  • Wypożyczalnia rowerów, sprzętu sportowego
  • Tanie kwatery turystyczne – hostel
  • Schroniska młodzieżowe
  • Salonik prasowy
  • Kwiaciarnie
  • Siedziby sklepów internetowych (bliskość dostaw)

II. Związane  z potrzebami miejscowych przedsiębiorców i ludności (np. usługi dla mieszkańców), np:

  • Zakłady drobnych usług: szewc, krawiec, zegarmistrz, pralnia itp.
  • Lokal na organizację kursów, szkoleń, promocji
  • Szkoła językowa
  • Ośrodek szkolenia zawodowego
  • Boxy do obsługi przedsiębiorców – księgowość, reklama, doradztwo gospodarcze
  • Poczta, siedziby, magazyny firm przewozowych, logistycznych
  • Oddział banku
  • Sklepy
  • Wypożyczalnia salek konferencyjnych na potrzeby przedsiębiorstw, towarzystw biznesowych
  • Studia fotograficzne
  • Salon fryzjerski, kosmetyczny
  • Magazyny, hurtownie
  • Punkt naprawy sprzętu AGD i RTV
  • Klub bilardowy, kręgielnia

III. Związane z   potrzebami samorządu, np.:

  • File urzędów
  • Punkty poradnictwa – prawne, gospodarcze, o funduszach UE, itp.
  • Komisariat policji, straży miejskiej
  • Centrum Zarządzania Kryzysowego
  • Ośrodek pomocy społecznej
  • Urząd Pracy
  • Centrum Wspierania Inicjatyw Gospodarczych – inkubator przedsiębiorczości
  • Agencja pracy tymczasowej, pośrednictwa pracy

IV. Związane z potrzebami mieszkańców (mejsca użyteczności publicznej, np):

  • Klub seniora
  • Miejsce organizacji akcji społecznych
  • Całodobowe pogotowie weterynaryjne
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku
  • Sala spotkań towarzyskich
  • Sala ćwiczeń i zajęć pozalekcyjnych, klub fitness, szkoła tańca

Oczywiście propozycji jest i może być jeszcze więcej. By jednak je można było realizować trzeba mieć realny wpływ na sprawowanie władzy – mówi senator Piotr Głowski, kandydat PO na prezydenta Piły. Na szczęście już niedługo wybory samorządowe. Będziemy mogli więc przekonać się, kto je wygra i jakie zaproponuje rozwiązania dla Piły, powiatu pilskiego i subregionu Wielkopolski Północnej – dodaje starosta Tomasza Bugajski, lider pilskiej listy do Sejmiku Samorządowego w Poznaniu. Poza planami samorządowców musi się jednak znaleźć także odpowiednia liczba zainteresowanych przedsiębiorców. By był bowiem sens ewentualnych inwestycji, to muszą się one ekonomicznie opłacać. Być może w tej kwestii, wzorem np. Sopotu, będzie można zastosować instytucję Partnerstwa Publiczno-Prywatnego – uważa poseł Adam Szejnfeld.

Antoni Kolasa

Dyrektor Biura posła Adama Szejnfelda

1 Komentarz do “Dworzec PKP – wstyd, czy wizytówka miasta?”

  1. [...] Dworzec PKP – wstyd, czy wizytówka miasta? | Adam Szejnfeld [...]

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)